<meta name='google-adsense-platform-account' content='ca-host-pub-1556223355139109'/> <meta name='google-adsense-platform-domain' content='blogspot.com'/> <!-- --><style type="text/css">@import url(https://www.blogger.com/static/v1/v-css/navbar/3334278262-classic.css); div.b-mobile {display:none;} </style> </head><body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9133882838961730418\x26blogName\x3dA+Hundred+Dollar+Bills\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://ayulhasriq.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://ayulhasriq.blogspot.com/\x26vt\x3d3150779527348306378', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>




stories biography geeks archives


The dork


Hello,my name is muhammad amirul hasriq zulkifli . call me ayul :D . studying in uitm Lendu , Melaka in dip in accountancy . yeah ! account . i dont even know why i took the course . ha-ha ! . born on 6th october 1991 . his a libra guys ! OMG three times ! lol . love to make friend and im very happy if i can make them laugh :) im a chelsea fans who can play football like em' . in game i mean . teheee . can layan all songs . but im into acoustic or lullaby songs . it make me calm and easy . i think interior designer is way way cooler than an accountant . using k850i sony ericsson . and still in learning to likes it . haha . sory for da bad english . kay , enjoy my blog . :) <333 ♥♥♥

Comment here!

Follow :)

04 February 2011
FIXIE
Zaman kecik kecik dulu . kalau tak main basikal , memang lah tak sah kan ? basikal ni umpama kuda yang membawa kita pusing satu kampung and juga pergi ke sekolah dulu . ingat lagi time aku 1st time dapat basikal . waktu tu umur aku 7 tahun . merupakan basikal paling aku sayang sebab rim basikal tu rim alloy and itu merupakan basikal yang 1st time mak aku beli and yang terakhir . haha . zaman tu kira rim alloy adalah rim terkacak berbanding rim rim lain yang pakai setahun jagung je dah karat . aku pulak pakai 5 tahun . rilex je . masih boleh show off XD . apa yang tak best nya . darjah 6 , hari tu aku bawak basikal ke sekolah . malangnya aku terlupa yang aku bawak basikal , slalunya ayah aku hantar naik moto je . bila petang tu aku datang skola , dah hilang . damn ! sumpah aku bengang . tapi tak kisah . sebab dah puas pakai 5 tahun . apa ada hal ? haha .

today , aku nak bercerita pasal fixie . sape duk shah alam ? angkat tangan ! mesti kalau korang duk lepak mana mana or specifically nya if korang lepak kat seksyen 13 , rata rata anak muda akan bawak fixie masing masing , bawak ramai ramai and pusing satu shah alam tu . kan ? tak tau lah apa pendapat korang . but pendapat aku is benda tu super awesome doooo !! haa haters , tak kisah lah apa korang nak cakap , yang aku tau aktiviti ni sesuai dengan jiwa huha huha aku . imagine eh , bawak reramai , pakai topi , bela rambut panjang sikit , seluar jeans ketat yang di potong paras lutut dan kasut vans yang sesuai nak pijak paddle fixie tuh . cool kan ? then bawak pusing town , and paling best bila stop kat red traffic light . sume awek awek dalam keta pandang je . HA-HA . awesomeness .

aku mengaku ada lah 2 3 orang rakan fixie . eh silap . i mean rakan yang bermain fixie for example , noh asyraf , kerry , apek dan amy . tapi aku tak pernah pun bertanya dorang pasal fixie . malu . XD yelahh . orang tu dah main brape lama . aku plak baru nak amik tau . sedih ? takpe lah . aku ni memang lambat dari pelbagai bidang . macam skate dulu . orang dah lama main , baru aku nak bertatih . bukan apa . aku malas nak buat apa yang orang ramai buat . nampak common . tak ada nilai rare langung di situ . haish . so , bila fixie ni dah cool down sikit , baru ah aku start nak mencebur bidang ni . tu pun kalau ada duit lebih . teheee .

biar aku story serba serbi pasal fixie nih . Origin fixie ni datangnya dari sheldon brown, usa . pak cik mak cik zaman dulu start main benda ni underground masa zaman 1976 lagi . fixie ni start di commercial kan pada tahun 1985 di Conventry England . aku tak tau lah macam mana . tapi aku rasa mayor converty tu ada lah buat majlis berbasikal bersama sama . maybe time tu ada pilihanraya , nak menang hati rakyat ah tu . ROLF . Pada 1986 , keluar lah satu movie pasal fixie ni yang dibintangi seorang actor lama , Kevin Bacon dalam movie yang bertajuk Quicksilver . aku tak tau lah citer ni best or tak . but for sure jap lagi aku akan take a short peak kat youtube . and trend fixie ni diam sekejap sampai lah end of last year . tetiba budak budak satu dunia i think ? ( or malaysia je ) mula bermain fixie . kat Malaysia ni , aku rasa yang top is Ratskl , Grafa and crozzline . yang lain aku tak tau . terdapat masalah yang sering menjadi bualan bagi newbies macam aku ni terhadap fixie . apa beza nya fixie ngan basikal yang azizul hasni pocket rocket man tu guna buat race kat velodrome tu ? based on my research , takde jawapan yang betul betul solid yang boleh puas kan hati aku . rata rata kata benda tu sama je . ada satu jawapan je kata tak sama . persamaannya , aku pun tak tau . damn . -.- keunikan fixie , bagi aku takde benda pun unique , yang buat unique nya is ramai ramai naik fixie and pusing satu town . haha . tapi satu yang korang kena tau is , benda ni tak ada brake . tgk pic di bawah .

break tidak digunakan . and fixie ni memakai 'prewel' mati . nampak tak kat tayar blakang tu ? yang ada anak panah . tu lah prewel . tak tau lah bahasa rasmi nya apa . tapi zaman aku lepak lepak ngan budak kampung dulu . dorang name it as prewel . ada 2 prewel iaitu prewel hidup and prewel mati . and fixie ni menggunakan prewel mati . itu lah relation nya sebab apa rider tak menggunakan brake tangan . untuk brake secara tidak rasminya , mereka akan menahan pedal menggunakan kaki , yang secara automatiknya akan memberhentikan prewel mati tersebut , dan prewel tersebut pula akan menghentikan gerakan tayar . maka jadilah proses nak brake fixie ni . u get me ? owkay . aku tak pandai explain dalam tulisan . sory XD . and keburukan untuk fixie ni pulak standard lah . same old song . mesti lah accident . para rider nya tidak dibenarkan sama sekali pakai seluar trek or seluar panjang and shoelace hendaklah diikat sebab yang menyebabkan seluar tersebut termasuk dalam crank ( google sendiri maksud crank ) . ini boleh menyebabkan kemalangan teruk . ( ingat lagi dulu aku accident basikal , menangis ) . ok , ini lah serba serbi pasal fixie .

so , sebab apa aku semangat buat karangan pepanjang and siap compile kan source research aku . sebab aku nak ajak budak budak skola aku or orang luar jom pakat beli fixie reramai and buat group ke hape ke . okay , nottttttt . act tujuannya , bila ramai ramai beli , boleh dapat harga pukal . tu je . HAHA .